czwartek, 08 marca 2018 18:35

Park droższy o prawie milion złotych, ale czy „emigranci” będą go odwiedzać?

 
Park droższy o prawie milion złotych, ale czy „emigranci” będą go odwiedzać? źródło: Google Street View

Zamiast 2 mln złotych, Park Trzech Kultur kosztować będzie prawie 3 mln złotych. Włodarze twierdzą, że tyle zażyczył sobie wykonawca, a niektórzy radni pytają o priorytety dla niektórych inwestycji.

W trakcie czwartkowego, nadzwyczajnego posiedzenia Rady Miasta Gniezna, działacze podjęli temat zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej. W jej założeniu, jednym z punktów było zwiększenie wydatku na rewitalizację Parku Trzech Kultur. Zadanie, które do tej pory wynosić miało 2 mln złotych, teraz wzrosło o 960 tys. złotych. Taka cena zaskoczyła niektórych działaczy, zważywszy na to iż z powodu parku zrezygnowano już m.in. z realizacji ul. Krańcowej na os. Arkuszewo. 

- Udało się nam w tej kadencji zrobić parki przy dworcu z dofinansowaniem Narodowego Funduszu Środowiska. Zanim znowu dorzucimy do tego zadania prawie milion złotych, co wynika zapewne z rozstrzygnięcia przetargowego, to powinniśmy się zastanowić, czy nie mamy na co wydawać pieniędzy, czy innych ważnych tematów, jak chociażby stan osiedla Grunwaldzkiego, stan ulic, które przesunęliśmy na kolejne lata, by zrobić ten park. Kamienice w centrum, nie tylko elewacje, ale też struktura, a także kwestie związane z oświatą. Ucieczka młodych ludzi z tego miasta. Wiemy, że park będzie ładnie wyglądał i tu się zgadzam, ale czy nie mamy pilniejszych wydatków? Zgadzam się, że park wygląda źle, bo widzę go codziennie, ale chodzi o kolejność tego, co w tym mieście będziemy robić - stwierdził radny Krzysztof Modrzejewski.

Radny Marcin Jagodziński zapytał o całkowitą kwotę, jaką planuje się wydać na park oraz o dofinansowania, o które Miasto Gniezno się stara. Skarbnik Ewa Gawrych odpowiedziała iż całkowita wartość rewitalizacji wyniesie 2 mln 960 tys. złotych, a prezydent Tomasz Budasz dodał iż trwają starania o dofinansowanie z Funduszu Ochrony Środowiska: - Co jest dzisiaj priorytetem naszego miasta, przy bezrobociu na poziomie niecałych 3%? Przy spadającej ilości zasiłków mieszkaniowych czy innych. Czy dzisiaj priorytetem jest uatrakcyjnianie naszego miasta, by młodzi ludzie nie wyjeżdżali stąd, czy też inne rzeczy? Ja uważam, że najważniejszą rzeczą jest, by młodzi nie wyjeżdżali, by seniorom stanowiącym 18% mieszkańców stworzyć godne warunki do życia. Wszyscy stawiamy na politykę senioralną, rząd stawia na politykę senioralną. Mówi się o młodzieży - w kwietniu jest kolejny przetarg na działki dla młodych ludzi za 15% wartości. Na jesień będzie kolejny przetarg. Rozumiem, że to mój pomysł i trzeba sprawy postawić inaczej - stwierdził włodarz miasta i dalej stwierdził, dlaczego ten park trzeba zrobić, nawet kosztem niektórych ulic: - Pewnie i słusznie są zgłaszane pretensje, że ul. Krańcowa wypadła z WPG, bo też rozumiem to, tam też mieszkają ludzie (...). Tam mieszka jednak 40 osób i czy tym 40 osobom droga się nie należy? Należy się i w przyszłym roku to zrobimy, ale pokazujemy pewną skalę problemów. Priorytetem tego miasta jest zrównoważony rozwój we wszystkich obszarach. Dzisiaj ludzie mają pracę i to jest najważniejsze, podatki są wyższe z PIT czy CIT itp. Dzisiaj ludzie oczekują po ciężkiej pracy odpoczynku i my ten odpoczynek im dajemy - dodał Tomasz Budasz. Zarzut, że w tej kadencji z Gniezna ubyło 2 tysiące mieszkańców, odrzucił tym iż część wyjechała za granicę, a część zamieszkała w gminie i działo się to też w poprzedniej kadencji. 

- Wiele młodych ludzi wyjechało nie tylko w tej kadencji, ale ta tendencja trwa od kilku lat. Radny Modrzejewski o tym doskonale wie, ale warto też zaznaczyć, że to w tej kadencji, jak w mało której, tyle rzeczy zostało zrobionych, m.in. parki. Tak jak park im. T. Kościuszki jest bardzo dobrym przykładem, że ludzie mogą wyjść ze swoich domów, wypoczywać w parkach i robią to bardzo chętnie w miejscach przyjemnych, miłych i atrakcyjnych, a taki park został stworzony w tej kadencji - stwierdził radny Arkadiusz Masłowski i dalej zwrócił się z pytaniem do Krzysztofa Modrzejewskiego o to, co powinno się robić zamiast parku. Działacz odpowiedział: - W WPG odpowiedzieliśmy, że najpierw drogi i tak było, bo wszyscy głosowaliśmy za tą uchwałą, a potem była jej zmiana, przeciwko czemu my byliśmy. Umów należy dotrzymywać i chciałbym, aby tamta umowa została dotrzymana - stwierdził Krzysztof Modrzejewski, odnosząc się do faktu przesunięcia budowy ul. Krańcowej na kolejny rok. 

Radny Janusz Brzuszkiewicz stwierdził: - Dzisiaj, kiedy mamy wzrost o 50%, to albo się przetarg unieważnia, albo dzielimy to na pół, aby można było wykonać. Jesteśmy niekonsekwentni, gdyż wiedzieliśmy iż będą wolne środki i powiem szczerze, miałem nadzieję iż po sesji absolutoryjnej, kiedy pojawią się wolne środki, że wykonamy coś w ramach działań inwestycyjnych. Wydając około 3 mln na ten park, co możemy oczywiście robić i poprawi to estetykę os. Tysiąclecia, to jak ona się ma do tego, co mówiliśmy na komisji, kiedy prezes wodociągów mówił iż co roku będziemy wydawać na budowę sieci kanalizacyjno-wodociągowej 4 mln złotych. Porównajcie państwo 4 mln na budowę infrastruktury, a 3 mln na park. To nie jest tak, że mam coś przeciwko temu, ale mówię tu o proporcjach - stwierdził radny i dalej zapytał, czy Zakład Zieleni Miejskiej nie ma sam możliwości wykonania prac w parku. Prezydent odparł: - Owszem, ZZM mógłby to zrobić nie robiąc wtedy innych zieleńców na terenie miasta. Proszę zwrócić uwagę na to, jak rosną ceny u wykonawców i koszty, jeśli chodzi o wynagrodzenie. Gdyby to był ciekawy projekt, to byśmy mieli wykonawców, którzy pchali by się na przetarg drzwiami i oknami. Dzisiaj to nie jest zaklinanie rzeczywistości, ale w każdej gminie przetargi są o 30-50% wyższe. Na pytanie przewodniczącego Michała Glejzera, wiceprezydent Jarosław Grobelny odpowiedział iż wnioski o dofinansowanie zostały złożone do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z możliwością umorzenia 30-40% wartości zadania, tj. do około 900 tysięcy.

Na to do dyskusji włączył się radny Sławomir Graczyk, który skierował się z zarzutami do Krzysztofa Modrzejewskiego: - Po raz kolejny pan krytykuje park, wcześniej pan też krytykował park Kościuszki. Jak się okazało, że to była bardzo dobra inwestycja, to miejsce oddaliśmy mieszkańcom Gniezna i pan z kolegami zaczęliście chwalić tę inwestycję. Z tym parkiem będzie podobnie, bo teraz krzyczycie, że 3 miliony robi wrażenie, a kiedy się okaże, że to wspaniała inwestycja, po cichu zaczniecie to chwalić - kierował zarzuty Sławomir Graczyk i dalej stwierdził iż Krzysztof Modrzejewski manipuluje cyframi dotyczącymi osób wyjeżdżających z Gniezna, nie podając dokąd się udają. Dalej dodał iż park wg. niego jest rozwiązaniem na ten problem: - Wielu z tych ludzi mieszka w gminach i wielu z nich przyjeżdżają do Gniezna, korzystając z basenu, hal, parków, deptaków i imprez, które robimy. Żeby zatrzymać ich w mieście, oprócz samych ulic, trzeba jeszcze coś zaproponować, bo ludzie po pracy chcą coś robić i dlatego budujemy salę widowiskowo-sportową, którą również państwo cały czas krytykujecie. Te 3 mln złotych to jest też tak, że albo robimy coś dobrze, albo robimy dziadostwo - stwierdził.

Do głosu doszedł radny Maciej Elantkowski: - Mówi się iż ludzie nie wyjeżdżają z Gniezna, tylko podziewają się też w gminie. Trzeba spojrzeć realnie - większość młodych ludzi nie wyjeżdża, by się budować w gminie, to jeśli nie zagranicę, wyjeżdżają do większych, atrakcyjnych ośrodków miejskich za takimi rzeczami, których im brakuje. Proszę wiedzieć, że taki Poznań nie przyciąga ludzi parkami, proszę mi wierzyć - stwierdził radny z uśmiechem, na co prezydent przerwał mówiąc, że w Poznaniu też spada liczba mieszkańców: - Tu chodzi ogólnie o trend w kraju, ale też porównanie miast, które ciągle wyciągają młodych ludzi z takich miast jak Gniezno. Jeżeli park próbujemy podporządkować temu, że to ma zapobiec odpływowi młodych ludzi, to proszę mi powiedzieć czy fakt zrealizowania parków przy dworcu, wpłynął dodatnio na ten odpływ? Nie zauważyłem.

Michał Glejzer stwierdził: - Nie rozmawiajmy w takim szerokim kontekście. Obiektywna sytuacja jest taka, że odpływ ludzi jest z miast w całym kraju, jak i z samego kraju. Ludzie wyjeżdżają nie dlatego, że mają park czy nie, ale że zarabiają 3-4 razy mniej. To jest podstawowy powód. Wiceprzewodniczący Jan Budzyński stwierdził iż wyraźnie zaczyna się kampania wyborcza i zaapelował o zakończenie dyskusji. Michał Glejzer odparł za to: - Naszą kompetencją, jako Rady Gminy, na pewno nie jest zatrzymywanie mieszkańców. Działania samorządu służą temu, aby poprawiać jakość życia naszych mieszkańców. Na to składa się wiele elementów i jeśli park ma służyć podniesieniu jakości życia, to dyskutujmy na temat kosztów, natomiast skończmy dyskusję o tym, gdzie kto pojechał i kiedy wróci. Radny Marek Zygmunt zapytał jeszcze o kwestię obelisku, ustawionego obecnie w miejscu dawnej kaplicy cmentarnej i jego dalszych losów. Kilka tygodni temu bowiem pojawiła się informacja iż ma on zostać docelowo usunięty z parku. Prezydent odparł jednak, że ostatecznie znajdzie on swoje miejsce na terenie zieleńca.

Ostatecznie za zmianą w WPF, przekazującą tym samym 900 tys. złotych na park, opowiedziało się 13. radnych, przy 4. głosach wstrzymujących się.

55 komentarzy

  • Link do komentarza wilk sobota, 10 marca 2018 12:46 napisane przez wilk

    cichon--- a jeździsz ty po mieście i osiedlach samochodem??? To powinieneś wiedzieć,prawie wszystkie !!!!!!

  • Link do komentarza Obywatel piątek, 09 marca 2018 23:45 napisane przez Obywatel

    Panie Piotrze, zauważyłem w ostatnich postach, że prowadzi Pan osobista krucjatę względem wszystkiego i wszystkich. Tylko nie proponuje Pan żadnych rozwiązań. Bycie w opozycji jest bardzo łatwe, natomiast jako potencjalny wyborca chciałbym usłyszeć co Pan proponuje, poza oczywiście frazesami, że Gnieznem powinni rządzić ludzie kompetentni i uczciwi, bo to powtarza każdy od niemal 30 lat. Czy zna się Pan na czymkolwiek oprócz oświaty? Jak Pana zdaniem zwiększyć potencjał gospodarczy miasta, zdeptany powszechnym zjawiskiem drenażu elit do metropolii? Jak stać się innowacyjnym względem innym porównywalnych miast w regionie? Jak poradzić sobie z nadmiernym zadłużeniem, który to problem dotyka większości jednostek samorzadu terytorialnego? Czy prowadzi Pan rozmowy z biznesem, który gotów jest zainwestować w mieście, gdy zdobędzie Pan wpływ na procesy decyzyjne? Jakie są główne inwestycje, w których zapatruje Pan szansę na rozwój miasta?

  • Link do komentarza oburzony gnieźnianin piątek, 09 marca 2018 22:00 napisane przez oburzony gnieźnianin

    To jest chory samorząd, chora, nieodpowiedzialna i niedojrzała władza od lat nie panująca nad zadaniami, które powinna była wykonywać. Zamiast tego cholernego piachu na rynku, tak wyśmiewanego przez mieszkańców miasta, trzeba było środki przekazać na grabie, szpadle i sprzęt, który dokonałby bieżącego uporządkowania parku. Można byłoby poprosić młodzież, która kiedyś zasuwała w parkach i korony z głów jej nie pospadały, by pomogła w uprzątnięciu miejsca. Można zawrzeć umowę z bezdomnymi z Kawiar, którzy chętnie na pewno odmalowali by ten pordzewiały płot. Prezydentem miasta powinien być prawdziwy gospodarza, a nie człowiek, któremu milion w te czy milion w tamte nie gra roli. Bo to nie jego kieszeń.

  • Link do komentarza Daniel piątek, 09 marca 2018 20:32 napisane przez Daniel

    Cichoniowi radze przejazd bardzo uczęszczana ulicą Kokoszki. Tylko niech uważa, ny nie połamał resorów!

  • Link do komentarza elemeledudki piątek, 09 marca 2018 20:18 napisane przez elemeledudki

    @cichoń podam Ci choc jedna ulice z dziurami a dokładnie ul.Mickiewicza na tej samej wysokości co bylo dzis potracenie dziecka. A jak chcesz wiecej tych dziur zlokalizowac to zapraszam do pojezdzenia po mieście i nie odpisuj mi czasem ze nie wszystkie ulice do gesti miasta naleźa bo to dobrze wszyscy wiemy. Ta ktora podalem jest w gestii miasta i pani Orzeł ktora to jest kierownikiem referatu drog w UM a telefon sluzbowy do tej pani polecam sobie zapisać 61 426 04 24. Tylko ze tam jest jeszcze jeden bardzo fajny urzednik pan Jedrzejczak ktory to ma 30 lat doświadczenia zawodowego i wie ktora dziura nadaje sie do załatania a ktora nie i on jest w sumie "wyrocznia" w tym referacie. Bardzo sympatyczny pan. Polecam z nim kontakt.

  • Link do komentarza :-))))))))))))))) piątek, 09 marca 2018 19:50 napisane przez :-)))))))))))))))

    Najlepsza jest ta wypowiedź o uatrakcyjnieniu miasta żeby młodzi nie wyjeżdżali, no i zapewne te parki mają to spowodować :-)))))))))))))))))) tam szczawiu i mirabelek jeszcze nasadźcie żeby mieli co jeść , jak mawiał jeden taki z tej waszej partii

  • Link do komentarza żdziwiony piątek, 09 marca 2018 19:42 napisane przez żdziwiony

    A tak na zakończenie tych komentarzy, to mam pytanie jako mieszkaniec Gniezna . Wielu tych radnych siedzi na tych sesjach Rady Miasta i tak sobie myśl " mogliby już skończyć dyskutować, i dyskutować bo spieszy mi się na....." Dlatego dziwię się . Co się stało akurat na tej sesji , że ten RADNY NIEMOWA - Sławomir Graczyk, w końcu przemówił ???
    Też poczuł zbliżającą się nową kampanię wyborczą ?

  • Link do komentarza tajwańczyk piątek, 09 marca 2018 19:36 napisane przez tajwańczyk

    A cichoń niech sobie zobaczy ulicę Wolności i te koślawe pokrywy studzienek które trzeba mijać slalomem żeby sobie coś nie rozwalić, albo niech wykręci do tego parczku z huśtawkami przy Armii Krajowej , tylko niech uważa żeby sobie krzywdy nie zrobił od tych pozostałości po nawałnicy z ubiegłego roku a zwłaszcza żeby się nie nadział na ten pogięty płot , no i niech patrzy pod nogi bo sobie tam uwala błotem a tą betonką wokół niech nie idzie bo tam dziury straszne a betonka wylana została jeszcze za niemca , no i do przedszkola niech nie idzie od tego parczku bo też będzie w błocie brodził.

  • Link do komentarza cichoń piątek, 09 marca 2018 18:02 napisane przez cichoń

    A szanowne zwierze może podać przykłady tych ulic z dziurami czy będzie gołosłowny?

  • Link do komentarza Piotr Fischer piątek, 09 marca 2018 17:53 napisane przez Piotr Fischer

    Kochany Jurku! Wskaż proszę chociażby jedna uchwałę Rady Miasta Gniezna, którą w latach 2015-2018 podjęto w celu utworzenia oddziałów sportowych lub jedno zarządzenie Twojego Kolegi Pana Prezydenta Tomasza Budasza ( Tomka, jak mówisz ).Jeżeli są takowe dokumenty, to stawiam Ci butelkę Żywca, którą tak lubisz ( oczywiście wody białej gazowanej lub niegazowanej ). O całej reszcie rozstrzygną stosowne organy. Z poważaniem.

  • Link do komentarza wilk piątek, 09 marca 2018 17:14 napisane przez wilk

    Ja z uporem dalej krzyczę KTO odpowiada z imienia i nazwiska za stan dróg w mieście GNIEZNO ????? Dziura na dziurze,mieszkańcy powinni w końcu się zebrać i wysłać pozew zbiorowy za naprawę aut!!!! Prezes zarządu dróg i sam prezydent za karę powinni sami ...lepić asfalt w pomarańczowej kurtce z łopatą w dłoni,aby poznali wreszcie co to jest praca na rzecz mieszkańców !!!! Mamy tutaj jakiegoś GOSPODARZA,czy tylko cytując klasyka.....popierdółkę ????

  • Link do komentarza elemeledudki piątek, 09 marca 2018 15:50 napisane przez elemeledudki

    @Hans a u Ciebie wsio OK pod sufitem czy moze zmiana temperatury zle wplywa na rozum. Jezeli inwestorow ma przyciagnać park i prywatne kamienuce remontowane z publicznej kasy no to gratuluje Ci samopoczucia. Proponuje weekend za pól ceny który jest od dzis do 11 marca w 650 punktach w Polsce aby poprawić logiczne myślenie. Ja jade takze polecam tez wyjazd

  • Link do komentarza Jerzy Imbierowicz piątek, 09 marca 2018 15:41 napisane przez Jerzy Imbierowicz

    Drogi Piotrze! Nie życzę sobie abyś manipulował moimi wypowiedziami. Zupełnie nie rozumiem stwierdzenia "że byłem zdruzgotany". Klasy sportowe w szkołach prowadzonych przez Miasto Gniezno są powołane zgodnie z Rozporządzeniem MEN w sprawie oddziałów i szkół sportowych. Poza tym, tak jak w przypadku piłki ręcznej ich działalność jest w pełni skorelowana z działalnością Klubu, co przynosi obustronne korzyści we współzawodnictwie sportowym szkół i klubów sportowych. Opisywanie tychże korzyści w tym miejscu byłoby czystym truizmem, bo można to sprawdzić na stronach internetowych szkoły i naszego Klubu MKS PR Gniezno.

  • Link do komentarza fe56wtyuyfew56 piątek, 09 marca 2018 13:52 napisane przez fe56wtyuyfew56

    nie bardzo rozumiem jaki wpływ na przyciąganie inwestorów mają ładne parki z kwiatkami i drzewami ? rozumiem że takie parki przyciągają do siebie ptaszki i inne żyjątka , no a inwestora to raczej przyciągnie jakiś park technologiczny i takie parki są w naszym kraju ale w innych miastach które mają się bardzo dobrze i nikt z nich nie ucieka

  • Link do komentarza popieracz Schreddera piątek, 09 marca 2018 13:01 napisane przez popieracz Schreddera

    Schredder masz racje. Jeszcze z dwa kościoły by się przydały. Jeden nowy przy ulicy Roosevelta . Tak gdzieś na granicy miasta Gniezna z Jankowem i drugi na Wełnicy. Dlaczego bo w obu tych rejonach powstało już bardzo dużo nowych domów i powstają następne.

  • Link do komentarza Jpd... piątek, 09 marca 2018 12:37 napisane przez Jpd...

    I tak wyprowadzam się do POZNANIA i żadne wyremontowane parki, ulice i elewacje kamienic tego nie zmienią. Po prostu tam jest taniej i zostaje więcej w kieszeni. niestety lokale mieszkalne w Gnieźnie są za drogie. Czy to jest normalne by w mniejszym, biedniejszym mieście o dużym bezrobociu i baaardzo niskiej pensji były takie same ceny w sklepach jak na zachodzie europy? Jak nie przestaniecie do naszych miast ściągać zagranicznych koncernów i marek, które niszczą polski rynek to żyć się będzie tylko coraz gorzej. Pamiętam jeszcze jak kilka ładnych lat temu ceny towarów w Żninie było o ok. 20zł tańsze od tych w Gnieźnie i to było zrozumiałe, bo biedniejsze miasto, a jak wybudowali im pierwszą galerię w 2011 i otworzyli kolejne markowe sklepy w centrum (natura, Pepco, sklepy sportowe, jubilerskie) to od razu ceny u lokalnych sprzedawców wyrównały się do tych z Gniezna. To są informacje z mojej własnej wieloletniej analizy i tak niestety wygląda sytuacja, trzeba się przeprowadzić do największego miasta w którym cena jest adekwatna do wyższego wynagrodzenia.

  • Link do komentarza Schredder piątek, 09 marca 2018 11:24 napisane przez Schredder

    Tak jest zamiast parku pobudować ze 2 kościoły bo jest ich mało w mieście.

  • Link do komentarza Schredder piątek, 09 marca 2018 11:22 napisane przez Schredder

    Poeta tylko głową nie ta....

  • Link do komentarza Hans piątek, 09 marca 2018 11:17 napisane przez Hans

    Pierwsi inwestorzy w strefie już są, ale jak się chce przyciągac ich wiecej, to trzeba pokazać ładne i nowoczesne miasto, a nie obśrupane i nieremontowane od PRL parki i kamienice

  • Link do komentarza cierpliwy piątek, 09 marca 2018 10:20 napisane przez cierpliwy

    ej petent. Inaczej, jeszcze długo nie będzie, bo komuchy się jeszcze pałętają wszędzie. A wśród prawników jest ich jeszcze bez liku. Ale przyjdzie nam jeszcze posłuchać ich .. kwiku.

Skomentuj

W związku z dbałością o poziom komentarzy, prowadzona jest ich moderacja. Wpisy wulgarne, obsceniczne czy obrażające innych komentatorów i naruszające podstawowe zasady netykiety (np. pisane CAPS LOCKIEM), nie będą publikowane. Zapraszamy do kulturalnej dyskusji. Ponadto prosimy nie umieszczać wklejonych obszernych tekstów, pochodzących z innych stron, do których to treści komentujący nie posiadają praw autorskich. Ponadto nie są dopuszczane komentarze zawierające linki do serwisów, prowadzonych przez wydawców innych lokalnych portali.

Ostatnio dodane