Po 109 latach Capella Musica Gnesnensis – reaktywowany zespół instrumentalny, zabrzmiał dla mieszkańców Pierwszej Stolicy w przepięknych murach odrestaurowanego Miejskiego Ośrodka Kultury. A to wszystko dzięki działalności i staraniom muzykolożki oraz instrumentalistki – Ewy Pilarskiej-Banaszak, laureatki Stypendium Kulturalnego Miasta Gniezna im. Sławomira Kuczkowskiego.
Miasto Gniezno ma bardzo bogatą historię muzyczną. Świadczą o tym zachowane w Archiwum Archidiecezjalnym muzykalia, ale także szereg opracowań naukowych, między innymi: prof. Danuty Idaszak, ks. Władysława Zientarskiego czy prof. Aliny Mądry. Przy Katedrze gnieźnieńskiej do 1914 roku działał zespół muzyczny, który swoimi wykonaniami uświetniał wydarzenia religijne i świeckie, ciesząc przy tym lokalnych melomanów.
27 września w ramach koncertu „Capella Musica Gnesnensis – Symfonie” zespół instrumentalny pod kierownictwem Radosława Kamieniarza zaprezentował Symfonię D-dur Jana Wańskiego (1756-1830) zrekonstruowaną przez Bohdana Muchenburga (na podstawie materiałów znajdujących się w Archiwum Archidiecezjalnym w Gnieźnie) oraz Symfonię A-dur KV 134 Wolfganga Amadeusza Mozarta.
Wystąpili: na skrzypcach – Radosław Kamieniarz (prowadzenie orkiestry), Ewa Golińska, Magdalena Lubocka, Aureliusz Goliński, Łukasz Nazarczuk, Aleksandra Pilarska-Lewi; altówki – Piotr Chrupek, Ewa Pilarska-Banaszak; wiolonczela – Stanisław Stanicki; kontrabas – Łukasz Macioszek; klawesyn – Monika Woźniak; rogi – Mateusz Cendlak, Milena Tobor, flety – Olga Musiał-Kurzawska, Małgorzata Matuszak.
W związku z dbałością o poziom komentarzy prowadzona jest ich moderacja. Wpisy mogące naruszać czyjeś dobra osobiste lub podstawowe zasady netykiety (np. pisanie WIELKIMI LITERAMI), nie będą publikowane. Wszelkie uwagi do redakcji należy kierować w formie mailowej. Zapraszamy do kulturalnej dyskusji.
W kościele Ojców Franciszkanów zapewne ta sama, sakralna muzyka, zabrzmi jeszcze dostojniej ! Czekamy na koncert w murach świątyni „Pani Gniezna „