Miejski Ośrodek Kultury zaprasza już w najbliższą niedzielę do gnieźnieńskiej katedry, gdzie odbędzie się wyjątkowy koncert. Muzyka będzie opierać się dźwiękowych opowieściach polskich pieśni ku czci Matki Bożej – zarówno tych archaicznych, tworzonych przed wiekami, jak i tych sięgających ostatnich dziesięcioleci.
Improwizacje na tematy polskich pieśni Maryjnych – w tej prostej nazwie kryje się cała idea, którą jest poszukiwanie Absolutu i wyrażanie czci Matce Bożej w toku muzycznej interakcji. Pomimo zróżnicowania stylistycznego, melodycznego i tematycznego tych utworów muzycy dążą do jedności wypowiedzi, do stworzenia niepowtarzalnego, mistycznego klimatu wprowadzającego słuchacza w stan uniesienia i religijnej kontemplacji.
Zespół, który wystąpi dla publiczności także jest niezwykły, swoją obsadą odbiega od typowego jazzowego kwartetu – mamy tu do czynienia z dźwiękową tkanką tworzoną przez fortepian, saksofon sopranowy, skrzypce i instrumenty perkusyjne. W ich grze wyraźnie słychać nawiązania do muzyki jazzowej i to zarówno w sferze harmonicznej, rytmicznej, jak i w kunsztownie prowadzonych partiach improwizowanych
Muzycy kwartetu Improsunus koncertowali podczas takich wydarzeń jak: Festiwal Muzyki Pasyjnej i Paschalnej, Festiwal Muzyki W łagodnym powiewie, Krakowskie Warsztaty Muzyki Niezwykłej, Poznańskie Zaduszki Jazzowe, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej w Wolsztynie oraz wielokrotnie podczas prezentacji Verba Sacra w poznańskiej Bazylice Archikatedralnej.
Zespół tworzą: pianistka Katarzyna Stroińska – Sierant, grający na skrzypcach Jarosław Sierant oraz saksofonista Dawid Tokłowicz i perkusista Sławomir Tokłowicz. Wszyscy wymienieni muzycy mogą poszczycić się bogatym dorobkiem artystycznym.
Wstęp na wydarzenie jest wolny – koncert odbędzie się w katedrze 12 lutego br. o godzinie 16.
Prof. dr hab. Katarzyna Stroińska-Sierant – pianistka, kompozytorka, aranżerka, jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Poznaniu, gdzie kieruje Katedrą Instrumentalistyki i Wokalistyki Jazzowej. W 1997 roku zdobyła I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Komedy. Tworzy dzieła łączące stylistykę jazzową z muzyką poważną. Koncertowała w wielu krajach Europy, a także na Kubie. Jest cenionym pedagogiem, autorem publikacji, jurorem konkursów wykonawczych i kompozytorskich, wykładowcą warsztatów, konferencji i seminariów z zakresu improwizacji, fortepianu i teorii jazzu.
Jarosław Sierant – wszechstronny skrzypek, kulturoznawca, pedagog i manager. Należy do wąskiego grona skrzypków doskonale odnajdujących się w różnych gatunkach muzycznych współpracując zarówno z zespołami muzyki dawnej jak i formacjami jazzowymi. Absolwent Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu oraz Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie skrzypiec jazzowych prof. Henryka Gembalskiego.
Dawid Tokłowicz – to przedstawiciel młodego pokolenia muzyków jazzowych mogący poszczycić się wieloma laurami na ogólnopolskich festiwalach i konkursach wykonawczych. W minionym roku występował na prestiżowym Międzynarodowym Festiwalu Era Jazzu w Poznańskiej Auli UAM. Doskonale odnajduje się w muzyce jazzowej, rozrywkowej, jest członkiem wielu formacji muzycznych, z którym nagrywa płyty i koncertuje Polsce i zagranicą.
Sławomir Tokłowicz – absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu – Filia w Szczecinie, pod kierunkiem Jorgesa Valcarcela. Ma na swoim koncie współpracę z takimi grupami jak: Greenfields, Etna, MateO, Shalom, MBB, Orkiestra Zbigniewa Górnego, Zespół 33, Pinokio Brothers oraz bogaty dorobek płytowy. Ważne miejsce w jego działalności artystycznej zajmuje muzyka chrześcijańska, jest także organistą wykładowcą warsztatów.
W związku z dbałością o poziom komentarzy prowadzona jest ich moderacja. Wpisy mogące naruszać czyjeś dobra osobiste lub podstawowe zasady netykiety (np. pisanie WIELKIMI LITERAMI), nie będą publikowane. Wszelkie uwagi do redakcji należy kierować w formie mailowej. Zapraszamy do kulturalnej dyskusji.
W katedrze? A może by tak chorały gregoriańskie w kosciele, a z omprowizacjami raczej udać się na salę w domu kultury?
Te polskie, tradycyjne pieśni Maryjne grane przez taki ciekawy, eksperymentalny skład instrumentalny mogą brzmieć bardzo iluzorycznie ! . Tym bardziej , przy pogłosie jaki daje nasza gnieźnieńska katedra. CHYBA WARTO BEDZIE SIĘ SKUSIĆ NA SPĘDZENIE tego popołudnia w naszej KATEDRZE . Warto czasami zagłębić się w dzwięki tak ciekawego instrumentu , jakim jest Saksofon sopranowy.. W naszej świątyni rzadko taki instrument rozbrzmiewa.
W kościołach rozbrzmiewać powinny być organy.